Det er hårdt arbejde at være pårørende og medarbejder
Som pårørende til en der har behov for støtte i hverdagen, kan det komme til at påvirke dit eget helbred og dine muligheder for at lægge fuldt fokus på dit arbejde. Det kan være dyrt både for dig og for din arbejdsgiver, hvis det ikke håndteres smart.
Derfor bør arbejdsgivere og medarbejdere være bevidste om, hvordan man bedst muligt bakker op om en pårørende medarbejder. For deres, virksomhedens og de øvrige medarbejderes skyld.
Hvordan kan man være både en god pårørende og en god medarbejder?
I HR viden podcast #27 diskuterer jeg med Birgitte Glifberg, hvordan man som pårørende medarbejder bedst kan rumme begge roller. Hvad skal der til, før man er i stand til at performe optimalt på jobbet, samtidig med at man skal sørge for at hjælpe en af sine nærmeste med at få dagen og vejen til at hænge sammen, selvom man er syg?
Det kræver planlægning og forståelse fra omgivelserne , herunder arbejdsgiveren.
Det går ud over arbejdsevnen
Ifølge rapporten Pårørende på arbejdsmarkedet, udgivet af KMD i samarbejde med Ældresagen fra 2018, hvor knap 700 pårørende medarbejdere har deltaget, viser det sig at: “ca. halvdelen af pårørende (49 pct.) hjælper 2-3 timer om ugen, mens 25 pct. hjælper over 7 timer om ugen.” (KMD 2018:5)
Det gør selvfølgelig ondt på arbejdsevnen, hvis man skal bruge en stor del af sin tid på at hjælpe en pårørende, når man har fri (eller mens man er på job):
“Undersøgelsen afspejler, at jo flere timer om ugen, pårørende hjælper, jo oftere oplever de, at det belaster deres arbejdsliv, karriere og at det påvirker deres fysiske og psykiske helbred negativt.” (KMD 2018:5)
De adspurgte fortæller, at der bruges mange feriedage på at hjælpe pårørende. 9% har endda meldt sig syg for at hjælpe. 16% er decideret blevet syge af det. Uanset hvad, så kan det hurtigt blive en dyr affære, at være pårørende. Og at være arbejdsgiver til en pårørende.
Det går ud over arbejdsgiver
I KMDs rapport regnes der også på, hvad det koster arbejdsgiver og samfundet, at de pårørende føler sig forpligtet til at hjælpe deres (især ældre) syge med pleje og støtte.
“9 pct. af de pårørende har været nødt til at melde sig syge pga. pårørendeopgaver […]. Blandt de 9 pct. har 45 pct. meldt sig syg 1-3 dage, og 35 pct. har haft 4-7 sygedage om året pga. pårørendeopgaver.” (KMD:22)
Hvis en medarbejderløn i gennemsnit koster arbejdsgiverne 1890 kr. pr. dag og du har 100 medarbejdere i din virksomhed:
9 af dem har 4 sygedage = 68.000 i løn om året + de øvrige omkostninger der kan være forbundet med, at de ikke leverer imens.
Det kan altså hurtigt blive en dyr omgang, hvis medarbejderne har behov for at melde sig syg for at kunne passe deres nærmeste. Også for virksomheden.
Men hvad kan man så stille op med den viden?
Arbejdsgiveren kan hjælpe med at fastholde den pårørende medarbejder
“17 pct. af erhvervsaktive pårørende er i risiko for at forlade arbejdsmarkedet pga. deres pårørendeopgaver.” KMD :22)
Fordi det er hårdt at være pårørende, overvejer mange at gå ned i tid eller ligefrem stoppe med at arbejde, for at passe på deres kære. Hvis man som arbejdsgiver gerne vil undgå at miste kompetente medarbejdere, kan man med lidt omtanke måske undgå, at de stopper, fordi de er pårørende. Men hvad skal der til?
Serviceloven giver til en vis grad mulighed for, at man som pårørende kan tage orlov fra sit arbejde, for at pleje i stedet. Hvis den pårørende er dit barn, kan du måske tage barns første, og i nogle tilfælde anden sygdom. Det afhænger dog af din overenskomst.
Langt hen ad vejen er man nødt til at bruge fridage på at være pårørende. Og at have en forstående arbejdsgiver, der kan understøtte dit pleje/støttebehov.
Den forstående arbejdsgiver evner at fastholde pårørende medarbejdere
Hvis arbejdsgiveren ønsker at fastholde en medarbejder, selvom vedkommende for en kortere eller længere periode har brug for at tage fri ind imellem for f.eks at gå med den pårørende til læge, så er det en aftale der skal laves mellem arbejdsgiver og medarbejder.
Processen for, at arbejdsgiver understøtter en fastholdelse af en pårørende medarbejder minder meget om den, der skal iværksættes ved en medarbejders sygefravær:
- Individuel håndtering
- Løbende dialog
- Information til de efterladte
- Tilbagevendingsplan
Hvis du som arbejdsgiver ønsker at fastholde din medarbejder er det derfor nødvendigt, at virksomheden har gjort sig nogle tanker om, hvad der er muligt og tilrådeligt indenfor denne arbejdsplads rammer. Det gør det meget lettere at være leder og at være pårørende medarbejder.
Dette er en af mange vinkler på, hvordan man kan sikre bæredygtige (sustainable) arbejdspladser, med plads til at leve hele arbejdsliv, med alt hvad dertil hører.
Hvis du vil høre med om, hvordan man kan sikre bæredygtige arbejdspladser, så hør mere på Hrviden.dk.
Læs om de nødvendige trin til fastholdelse her (bare udskift ordet sygemeldt/stressramt med pårørende, så passer det meget godt):
God arbejdslyst og
– Bettina Prühs
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!