,

Forebyggelse af stress på arbejdspladsen: Effektive strategier

stressforebyggelse strategi

Har du nogensinde stået med en medarbejder, der var ramt af stress, og tænkt: “Hvad skal vi gøre nu?” Du er ikke alene. Mange ledere griber instinktivt til de samme løsninger: Send medarbejderen på et mindfulness-kursus, juster stresspolitikken lidt eller tilbyd individuel coaching.

Men hvad nu hvis jeg fortalte dig, at denne tilgang sjældent løser det egentlige problem? Nøglen til god stressforebyggelse skal findes et andet sted.

Det, vi plejer at gøre med stressede medarbejdere (og hvorfor det ikke virker godt nok)

Lad os være ærlige. Når stress rammer en arbejdsplads, fokuserer vi typisk på symptomerne frem for årsagerne. Vi kigger på den ramte medarbejder og spørger: “Hvordan kan vi hjælpe dig med at håndtere dette bedre?” I stedet for at spørge: “Hvad er det i vores organisation, der skaber dette problem?”

Et nyt studie fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) viser, at tiltag på et organisatorisk niveau har den største effekt, og at tiltag rettet mod de enkelte medarbejdere har den mindste. Det er ikke fordi individuelle indsatser er spild af tid – men de skal supplere, ikke erstatte, systematiske ændringer.

Det psykosociale forebyggelseshierarki – det nye værktøj til at forebygge stress

NFA har udviklet en ny model, de kalder “Det psykosociale forebyggelseshierarki”. Princippet i modellen er enkel: Jo højere oppe i hierarkiet/forebyggelsesstigen man sætter ind, desto større effekt får man.

Stressforebyggelseshieraki

American Journal of Med: Vol 68 issue 3, page 250-263

De fem niveauer i forebyggelseshierarkiet

5. Elimination – fjern problemet helt

Det mest effektive niveau handler om at eliminere stressfaktorerne fra arbejdspladsen. Forestil dig, at I har en rolle, hvor opgaverne og succeskriterier er uklart defineret. Det er en oplagt stresskil, der kan fjernes ved roden. Eller en leder, der ofte får klager og har mange sygemeldte medarbejdere.

I stedet for at lære medarbejderne stresshåndtering, redesigner I rollen og/eller udskifter lederen.

Eksempler på konkrete handlinger på niveau 1 i stressforebyggelseshierakiet:

4. Substitution – erstat det problematiske med noget bedre

Her erstatter I risikofyldte praksisser med alternativer, der skaber mindre stress.

Eksempler på konkrete handlinger på niveau 4 i stressforebyggelseshierakiet:

3. Organisatoriske foranstaltninger – tilpas arbejdsmiljøet

På dette niveau implementeres ofte tekniske  løsninger, der reducerer stressfaktorer

Konkrete eksempler:

2. Administrative foranstaltninger – tilpas politikker og retningslinjer
Dette niveau handler om at kontrollere stressfaktorerne gennem  ændringer i opgaver og samarbejde.

Eksempler på konkrete handlinger på niveau 2 i stressforebyggelseshierakiet

1. Individuelle beskyttelsesforanstaltninger – styrk den enkelte

Det nederste niveau omfatter de individrettede indsatser, vi alle kender. Det har ikke den største effekt, men kan være medvirkende komponenter til at forebygge stress på jobbet.

Eksempler på konkrete handlinger på niveau 1 i stressforebyggelseshierakiet:

  • Stress-håndteringskurser og mindfulness
  • Individuel coaching og rådgivning
  • Personlige værktøjer til arbejdsorganisering

Hvad plejer man at gøre for at forebygge arbejdsrelateret stress?

De fleste arbejdspladser fokuser stadig primært på tiltag nederst i hierarkiet – kurser, politikker og individuel stresshåndtering. Men forskningen peger altså på, at mere systematiske ændringer og kombinationen af løsninger på flere niveauer vil have større effekt.

En af udfordringerne er formentlig, at det psykosociale arbejdsmiljø er en kompleks størrelse af tilpasse og arbejde med. Derfor griber man ofte til de enkle løsninger.

Kombinationen af indsatser til stressforebyggelse er nøglen

Skal I så droppe alle vores mindfulness-kurser og coaching-tilbud?  Nej. Der kan være gode grunde til at tilbyde disse individuelle løsninger. Det viser handling og opleves som omsorg.

Tricket er at starte med de systematiske ændringer og så supplere med individuelle indsatser. Ikke omvendt.

Sådan kommer man igang med at forebygge stress effektivt

Stil jer selv disse spørgsmål:

  • Hvilke arbejdsprocesser eller strukturer skaber unødvendigt stress?
  • Kan vi eliminere, forenkle eller redesigne noget?
  • Er roller og ansvar klart definerede?
  • Har medarbejderne de nødvendige ressourcer til at løse deres opgaver?

Start med det organisatoriske:

  • Kortlæg jeres arbejdsprocesser og identificer stressfaktorer
  • Skab forudsigelige rammer og klare forventninger
  • Etabler gode kommunikationskanaler
  • Sørg for, at ledere har de rigtige kompetencer til at støtte deres medarbejdere

Supplér med det individuelle:

  • Tilbyd relevant kompetenceudvikling
  • Skab muligheder for sparring og støtte
  • Implementer fleksible løsninger, hvor det giver mening

Vejen frem

Det psykosociale forebyggelseshierarki er ikke en revolutionerende idé – det er sund fornuft pakket ind i forskning.

Næste gang I står over for stressproblemer på jeres arbejdsplads, kan I spørge jer selv: Hvor i hierarkiet sætter vi ind? Starter vi med at reparere symptomerne, eller tackler vi årsagerne?

Valget er jeres. Men nu ved I, hvad forskningen anbefaler.

Har I brug for hjælp til at implementere mere effektive strategier for forebyggelse af stress på jeres arbejdsplads? Det psykosociale forebyggelseshierarki kan være jeres guide til at skabe varige forbedringer i arbejdsmiljøet.

Kilde: Asta Kjærgaard, Emilie M. Rudolf, Julie Palmqvist, Mikala E. Jakobsen og Jeppe Z. Nguyen Ajslev:

 (2025) The Psychosocial Hierarchy of Controls: Effectively Reducing Psychosocial Hazards at Work, American Journal of industrial medicine

Volume68, Issue3, March 2025, Pages 250-263

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Jeg er ikke en robot: