Sådan skaber man tillid i et virtuelt team

Tillid er afgørende i det virtuelle samarbejde

Vi er tilbage på kontorerne, og så alligevel ikke. Mange teams vil nu være præget af, at nogen arbejder hjemme noget af tiden, mens andre måske er på kontoret. Det er en omstilling, som kan gå ud over teamets effektivitet, hvis der ikke er opbygget tilstrækkelig tillid mellem teamets deltagere.

Hvis teamet skal fungere mindst lige så effektivt i en blanding af kontor og hjemmearbejde, er tillid den faktor der er mest værdifuld at satse på. Tillid har længe være beviseligt afgørende for et teams effektivitet i den analoge verden.

Tillid er endnu vigtigere til at sikre høj performance, i det virtuelle samarbejde

Tillid øger ikke kun teamets performance, det øger også deltagerne trivsel. Tillid er bare sværere at oprette og fastholde i det virtuelle rum, derfor skal virksomheden gøre sig mere umage for at sikre denne nødvendige ingrediens i samarbejdet.

Hav tillid til hinanden i teamet

Tillid opstår ikke umiddelbart. Det skal fortjenes og vedligeholdes. Man kan have tillid til sine team medlemmer, når man tror på at de:

  1. er ærlige og oprigtige
  2. tilstræber at opfylde aftaler og forventninger
  3. ikke udnytter andre

Man skal altså være til at stole på som kollega. En af udfordringerne i det virtuelle team er, at denne tillid oftest opbygges ved nærkontakt. Du kender det sikkert selv: det er lettere at stole på nogen man har trykket i hånden og set i øjnene. Ingen af dele er muligt i det virtuelle rum. Denne uformelle kommunikation er noget af det vi bruger, for at afkode folks intentioner.

Hvordan opbygger man tillid i det virtuelle rum?

Tillid er en interpersonel aftale, der ikke skrives under på eller nødvendigvis er underlagt formelle rammer. Det er i høj grad en følelse og et sats på en forventning om fremtidig adfærd. Den kan let brydes og er udfordrende at opbygge.

I det virtuelle samarbejde må vi benytte andre midler, for at skabe tillid mellem mennesker. Da tillid er et social mekanisme, er det dem vi skal have opmærksomhed på i vores møder. Virtuelle møder har tendens til at være meget effektive, nogle gang også for effektive til at skabe tillid mellem deltagerne. Derfor vil det bedste råd til at skabe tillid være, at I omdefinerer, hvad der er effektiv tidsbrug i jeres møder.

Tag jer tiden til at have tillid

Hvis I skal have tillid til hinanden, er det mest effektive middel , at bruge tid på at snakke sammen. Ikke kun om opgaven, men også om jeres fortolkning af, hvad  der nu forventes at ske på dette møde. Brug fem minutter på at sludre om, hvad man har lavet (også af andre ting) siden sidste møde og rund også gerne møder med korte samtaler i mindre grupper om, hvad der egentlig blev hørt og oplevet, at der blev talt (og ikke talt om) på mødet

Tillidsskabende mødestrukturer

For at skabe tillid i virtuelle teams, er det nødvendigt at gøre plads og tid til den uformelle samtale. På de formelle møder kan man fx tilskynde, at man møder op 5 minutter før mødet er indkaldt til, for at sludre om vind og vejr.  bagsiden af mødet kan også benyttes til at man bliver hængende for at bearbejde hvad der egentlig skete.  Det skal gøres legitimt, at mødeindkaldelser har før og efter tider, også når de er virtuelle, for hvis vi skal have tillid til hinanden, har vi brug for de der små samtaler, vi plejer at tage på vej til mødekontoret og på vej videre til næste møde.

Tillidsskabende mellem-møderne-strukturer

Forhåbentlig bruger I også tid på andet end officielle agendasatte møder. Det kan være ensomt at sidde remote, især hvis andre finder fællesskabet og tilliden på kontoret imens. Det kan der også gøres noget ved.  Hvis jeres team er helt eller delvis virtuelt, så skab nogle strukturer, der kan opsamle det behov vi har for at lære hinanden at kende og mødes uformelt.   Det kan fx ske via uformelle chatkanaler, åbne streamingrum, hvor man hænger ud og bare er med på en lytter, mens man arbejder med andre ting.

Der er mange muligheder for at få teknologien til at kopiere vores gangture og kaffemaskinemøder. Hvis I arbejder fokuseret med at skabe dette, får I også lettere ved at opbygge og bevare den nødvendige tillid i et stærkt team.

Godt arbejdslyst og

Godt Arbejdsliv

-Bettina Prühs

Hør mere om, hvordan I sikrer det gode virtuelle samarbejde i HR viden podcast 42: Virtuel Mødekultur, HR viden Podcast 43: Online Mødepraksis og HR viden podcast 44: Virtuelt samarbejde (og ledelse)

Artiklen er inspireret af artiklerne her og Amy Edmonsons arbejde med psykologisk tryghed i Teams:

Mark Mortensen & Heidi Gardner (2021) : WFH Is Corroding Our Trust in Each Other

Scott Dust, Ph.D. (2021): Why the Key to Virtual Team Effectiveness Is Team Trust

Læs mere om det gode virtuelle samarbejde her på Godt Arbejdsliv:

1 svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Sådan skaber man tillid i et virtuelt team […]

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Jeg er ikke en robot: