,

Chefen bør også arbejde hjemmefra, hvis man skal undgå favorisering af medarbejdere

Hvis medarbejderne skal arbejde hjemmefra, skal chefen også ! (?)

Diktering af hjemmearbejde til chefen er i hvert fald en måde at imødekomme en af de sociale mekanismer der træder i kraft, når vi nu omformer vores samarbejde og arbejdsmetoder til at være mere remote og mindre tilstedeværelse på kontoret.

Mange virksomheder giver nu medarbejderne mulighed for, eller dikterer mere hjemmearbejde. Hvilket kan være en kæmpe fordel for alle parter. Men det har også en ulempe, hvis man griber denne arbejdsform og fremover arbejder meget mere hjemmefra. Medarbejdere på kontoret får let store fordele af chefens opmærksomhed.

Ledere vil mest tilbage til kontoret

Med hjemmearbejdende medarbejdere er kommet nye ledelsesopgaver, ofte uden at de gamle opgaver er forsvundet. Der er mere brug for koordinering og opmærksomhed, når teamet er spredt virtuelt. Til gengæld har de fleste stadig et oplevet behov for, eller måske et krav fra højere sted om fortsat kontrol. Hvilket opleves som mere udfordrende fra hjemmeskontoret, for hvis man møder ind på kontoret, så kan man da i hvert fald bevare overblikket over det medarbejdere, der også møder ind.

Det er noget af logikken bag, at de fleste ledere jeg taler med anser stadig kontoret som deres primære arbejdsplads. Lederne var klart mere belastede under corona nedlukningen (Kirschner, Ibsen & Hansen 2021), hvilket nok er en del af forklaringen på, at lederkontoret nu er genindtaget det meste af tiden.

Det skaber et problem i forhold til de medarbejdere, der gerne vil arbejde meget hjemmefra.

Medarbejderne må fortsat gerne arbejde hjemme, men det har en pris

Selvom lederne er skyndt sig tilbage til kontoret, er mange blevet åbne overfor, at deres medarbejdere arbejder delvis hjemmefra. Ved at skabe mere individuelle løsninger, ønsker man at give lige muligheder.

Problemet er bare, at det er lettere at få adgang til lederen, når du selv møder ind på kontoret. Så kan man lige stikke hovedet ind og få afklaret noget. I spiser måske frokost sammen og man er oplagt deltager til de strategimøder, der ofte opstår lidt uplanlagt. Det får lederen til at favorisere de medarbejdere, der er med på kontoret; en psykologisk mekanisme kaldet proximity bias (nærheds bias).

Hvor proximity bias måske før handlede om, at dem der havde kontor tættest på chefen og deltog i de rigtige møder, også bliver dem der får det de bedste muligheder, kommer det nu til at være et spørgsmål om, at dem der ER på kontoret sammen med chefen bliver begunstiget.

De gode opgaver gives til dem, der møder ind på kontoret

De medarbejdere, der møder meget ind på kontoret, får fordelen af større tillid og dermed opmærksomhed fra chefen. Ikke nødvendigvis med vilje, men som en del af chefens kognitive beslutningsproces træder proximity bias i spil, når medarbejderne skal vurderes.

Denne ubevidst favorisering af, at vurdere dem i ens umiddelbare nærhed mere positivt, vil få uheldige konsekvenser for de mere hjemmearbejde. Studier fra blandt andet Microsoft har vist, at hvis medarbejderne arbejder 3 dage om ugen eller mere hjemmefra, koster det i chefens vurdering af dem. Ikke på grund af performance, men formentlig på grund af den manglende sociale sammenkost. De mangler den daglige øjenkontakt og det uformelle møde.

Virksomhederne nødt til at overveje, hvordan chefen undgår at gøre negativ forskel.

Hvis hjemmearbejde skal betragtes som en ny måde at skabe flere lige muligheder, så skal der arbejdes aktivt for at undgå favorisering af kontorarbejderne.

Hvordan undgår man at gøre negativ forskel for den hjemmearbejdende?

Send chefen hjem

I kan jo eksempelvis starte med at lade virksomhedens regler for hjemmearbejde også omfatte ledelsesniveauerne. Alt for mange dikterer kun forventet hjemmearbejde til de “menige”, men forventer at ledere møder ind på kontoret. Hvorfor ikke giver lederne mere mulighed for at sætte sig i deres medarbejderes sted, ved også at bede dem arbejde hjemme 1-2 dage om ugen?

Det er i hvert fald en mulighed der er værd at overveje. Hvis I synes det lyder helt galt, så er her et par andre forslag:

  • Lav teknologiske løsninger, der skaber mere synlighed for de hjemmearbejdende
  • Få medarbejderne ind på kontoret med meget jævne mellemrum
  • Sørg for at de mødes med chefen når de er der
  • Tal om andet en arbejde når I mødes – det skaber tillid og psykologisk tryghed – og adgang til de gode opgaver

Læs mere om, hvordan manglende nærhed kan være udfordrende i det hybride arbejdsmiljø:

BBC: How Proximity can lead to Favouritism

Though Exchange: Proximity bias: what it is and how to avoid it

Mandag Morgen har et par andre bud på, hvordan forskelsbehandling kan undgås

 

– Bettina Prühs

Godt Arbejdsliv

Læs også mere her på bloggen:

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Jeg er ikke en robot: