,

Det gode arbejde går gennem et bedre samarbejde

samarbejde er godt

I mange år har vi sigtet efter mere frihed, flere fridag og mere fleksibilitet. Men samarbejdet fylder ikke ret meget i den struktur. Imens beder politikerne os om at arbejde mere. Vores samfundsmodel er designet med behov for, at vi yder alt det vi kan, for at give til dem, der ikke kan.

Men hvad nu, hvis det ikke er mindre tid, men bedre tid, vi har brug for?

Hvad nu, hvis det er andet end arbejdstiden, der bestemmer hvor meget vi kan arbejde?

Arbejdet skal tilrettes gennem samarbejde

Lad os rette opmærksomheden mod medarbejdernes sociale forhold til jobbet, i stedet for at søge at undgå arbejdet så meget som muligt. Det er jo de færreste, der kan løses en opgave uafhængig af andre. Så lad os da se nærmere på de andre, i stedet for kun at se på os selv.

De første spæde forsøg er gjort, og der er de seneste 10 år kommet rigtige mange nye bud på banen om, hvad vi stiller op med det mentale helbred i dagens arbejde.  Men det har stort set altid handlet om, enten at ændre arbejdsbetingelserne ved at skabe færre eller mindre krævende opgaver og kortere arbejdstid. Eller det har handlet om, at vi selv skulle ændres til at blive mere robuste overfor de høje krav og mange forandringer.

Samarbejdet er en af nøglerne til det gode arbejdsliv

Jeg mener vi skal søge forbedringer i det psykosociale arbejdsmiljø ved at se mere udad. Vi skal fokusere mere på vores sociale arbejdssammenhænge og få styr på,  hvordan vi arbejder sammen. Det undervurderes stadig, hvilken effekt vores arbejdskultur og vores relationer har på jobtilfredsheden, humøret, effektiviteten og det mentale overskud.

Skab et bedre samarbejde på arbejdspladsen

Et godt samarbejde på arbejdspladsen er en vigtig faktor for succes. Det kan være svært at skabe et godt samarbejde, men der er flere ting, I kan gøre for at skabe bedre samarbejde på arbejdspladsen:

  • Sæt klare mål og forventninger: Det er vigtigt at alle ved, hvad der forventes af dem og hvad målene er for projektet eller opgaven. Dette gør det nemmere at samarbejde og sikre, at alle er på samme side.
  • Bevar en åben og inkluderende kultur: Det er vigtigt at alle føler sig velkomne og hørt i samarbejdet. Derfor skal jeres samarbejde understøttes af en kultur, hvor alle føler, de kan bidrage med deres idéer og tanker uden frygt for at blive afvist eller latterliggjort. Den psykologiske sikkerhed er en af de bedste faktorer til at sikre både trivsel og effektivitet.
  • Prioriter kommunikation: Et godt samarbejde kræver god kommunikation. Sørg for at holde åbent for kommunikation i og på tværs af teams og afdelinger og sørg for, at alle har de oplysninger, de har brug for, når de har brug for dem.
  • Vær empatisk og respektfuld: Det er vigtigt at huske på, at alle mennesker er forskellige og har forskellige måder at arbejde på. Vis respekt for jeres kolleger og empati overfor deres behov og udfordringer.
  • Vær løsningsorienteret: Når udfordringer opstår i samarbejdet, så fokuser på at finde løsninger frem for at pege fingre eller placere skyld. Det vil styrke samarbejdet og gøre det nemmere at løse problemer i fremtiden.

Hvis I følger disse tip, vil I være godt på vej til at skabe et godt samarbejde på arbejdspladsen. Husk, at det tager tid og tålmodighed at skabe et godt samarbejde, men det vil være det hele værd, både for den enkelte, for jeres teams og for virksomheden.

God arbejdslyst og

Godt Arbejdsliv – Bettina Prühs

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs mere om rollefordeling i teams, som en væsentlig del af forventningsafstemningen i et samarbejde i dette blogindlæg: Få et stærkt team med klar fordeling af roller

Hør, hvordan Sirius patruljen arbejde med at sikre et stærkt team: Vejen til et stærkt samarbejde

Samarbejde har mange sider og udfordringer. Her er et par blogindlæg mere til at inspirere jeres samarbejde:

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Jeg er ikke en robot: