,

Hybride teams: hvordan sikrer du det gode samarbejde på distancen?

Distanceledelse af teams

Når dine medarbejdere skal arbejde sammen på distancen, bliver ledelsesopgaven med at sikre det gode samarbejde større. Og endnu mere, hvis de arbejder i forskellig grad hjemme kontra på kontoret. Det indebærer nemlig en risiko for jalousi, mistænkeliggørelse og tillidsbrud.

Hybride teams: den nye samarbejdsform

Fremover kommer vi til at arbejde langt mere fleksibelt og på distancen. Nogle dage er man på kontoret, men det meste af tiden arbejder man hjemmefra eller fra en af virksomhedens tilbudte hubs tættere på hjemmet. Det betyder også, at dem man arbejder sammen med, sjældent er det samme sted samtidig.

Fordi vi alle har forskellige behov, vil arbejdspladsen også tilbyde individuelle løsninger og arbejdsbetingelser. Mange arbejdspladser er i fuld gang med at etablere denne arbejdsmulighed.  Andre går all-in på hjemmearbejdet.

Dropbox beder for eksempel fremover alle medarbejdere om at arbejde fuld tid hjemmefra. Det gælder for ca. halvdelen af de adspurgte virksomheder i en nylig amerikansk undersøgelse. At gå helt over til en distancearbejdsform tager noget af pointe ved denne mulighed. For vi er forskellige og har dermed også forskellige behov der skal imødekommes.

For mange danske virksomheder vil den nye virkelighed nok betyde, at nogen stadig kommer til at sidde meget på kontoret, andre arbejder mest hjemmefra. Alle skal samarbejde om en opgave. Det kaldes også hybride teams.

Retfærdigheden udfordres, når teamet har forskellige betingelser

Det er udfordrende, når alle ikke længere har de samme arbejdsbetingelser, for er der noget der kan forvitre et samarbejde, så er det retfærdighedsfølelsen. Og den kan let påvirkes, når betingelserne ikke længere er ens for alle. Hjemmearbejdende har altid været udfordret af, at dem der arbejder på kontoret har lettere adgang til chefen. Og dermed også til de gode opgaver og forfremmelsesmulighederne. Det kan skabe jalousi og mistillid mellem medarbejderne, der risikerer at opfatte hinanden som mere konkurrenter end samarbejdspartnere. Især hvis det er utydeligt, hvordan man bliver behandlet af lederen.

I hybride teams, og i det hele taget ved ledelse på distancen skal du som leder gøre særligt meget ud af at gøre forskel på folk, mens du inkluderer alle.

Inklusion er afgørende, hvis samarbejdet skal fungere på distancen

Som denne artikel fra Harward Business review også lægger vægt på, så er inklusion af de distancearbejdende medarbejdere altafgørende for at sikre samarbejde og trivsel. Det  er først og fremmest dig som leder, der kan være gatekeeper på den opgave som går gennem information og kommunikation.

Vi har brug for at blive behandlet forskelligt, men vi har samtidig behov for at føle os inkluderet i teamet og i de beslutninger der træffes på kontoret. Derfor skal din lederopgave i endnu højere grad fokusere på at  sikre transparens i ledelsesbeslutninger og skabe masser af muligheder for at modtage og give information som medarbejder. Som jeg også anbefaler dine medarbejdere i et andet blogindlæg, skal de sørge for at gøre det tydeligt for dig, hvad de laver derhjemme. Den opgave har du også den anden vej.

Teams der performer, stoler på hinanden og deres leder

Google lavede for nogle år siden en undersøgelse hos dem selv, hvor de ledte efter kendetegnende ved de teams, der performer bedst hos dem. Den faktor der stikker mest ud, er psykologisk tryghed.

De teams der fungerer bedst, har høj tillid til hinanden, de stoler på deres leder, som de oplever stoler på dem og de er ikke bange for at stikke næsen frem med nye ideer eller indrømme fejl. Det er psykologisk tryghed og den bliver helt sikkert udfordret, hvis du ikke inkluderer alle dine medarbejdere, uanset hvor meget de sidder sammen med dig, og hvor lidt de ser hinanden.

En af de store opgaver du har som leder af et hybrid team er altså at skabe den nødvendige psykologiske tryghed og inkludere de medarbejdere der sidder hjemme i, hvad der sker på kontoret. Information og kommunikation er hjørnestenen i det arbejde.

Så hvor skal du starte? Her er seks ideer til, hvordan du kommer igang med at sikre det gode samarbejde i dit team, selvom du og de skal arbejde sammen på distancen:

Seks gode tips til at sikre det gode samarbejde på distancen

  1. Start med at sikre tydelig kommunikation om dine ledelsesbeslutninger: hvad er besluttet og hvorfor?
  2. Gør opgavefordeling og status tilgængelig for alle – så de kan ses hvem der laver hvad og hvor de gode opgaver er blevet af
  3. Skab mulighed for at være social med sine kolleger – man er nødt til at kende hinanden for at have tillid
  4. Vær opmærksom på dit teams “sindstilstand” –  grib ind hvis du ser tegn på samarbejdsudfordringer
  5. Gå forrest i at udvise tillid – slip en del af kontrollen og brug i stedet din tid på at bakke op om medarbejderne ideer og opgaveløsninger
  6. Understøt effektiv videndeling – læs min artikel om effektiv videndeling i kontorlandskaber, mange af de gode råd kan også bruges på distancen

Med disse tiltag vil du øge dit teams mulighed for at have tillid til dig, at de har tillid til hinanden og at de tror på, at du har tillid til dem. Det er nødvendige forudsætninger for at sikre det gode samarbejde på distancen.

God arbejdslyst og

Godt Arbejdsliv– Bettina Prühs

Har du også læst mine indlæg om, at sikre trivsel hos den enkelte under hjemmearbejde?

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Jeg er ikke en robot: