Symptomer på stress

Symptomer på stress

Lad mig slå fast med det samme: Stress er i sig ikke en dårlig ting.

Det kommer an på, hvilken stress man taler om og hvilken funktion den skal have.

Kortvarig stress er produktiv

Hvis du har brug for at yde optimalt og kunne være den mest produktive version af dig selv, så er stress er fremragende værktøj til at optimere både din hjerne og din krops ydeevne.

Stress i kroppen er sådan set en ganske smart mekanisme til at sikre vores overlevelse.

En kortvarig stress reaktion er kroppens bedste forsvar til at sikre, at der bliver sendt energi ud til de funktioner, som skal hjælpe os med at løbe hurtigt og fokusere, når en fare truer.

Det er jo meget snedigt, at vi har sådan en mekanisme.

Kortvarig stress kan dermed siges at være yderst produktiv. Den får os til at yde vores bedste og dermed også præstere bedre, end hvis der ikke en vis mængde adrenalin og øget mængde fedt og sukker i blodbanerne. Som sådan er stress noget positivt og man tager sjældent skade af det.

Langvarig stress er et problem

Problemet opstår, når vi udsætter kroppen for en høj grad af stress, i for lang tid.

Den høje produktion af hormonet kortisol nedbryder på længere sigt immunforsvaret. Den øgede mængde af sukker og fedt i blodbanerne, tilstopper dem på sigt.

Det er en del af forklaringen på, hvorfor langvarig stress medfører fysiske og mentale symptomer, som kan gøre os langvarigt syge.

Giv plads til restitutionsperioder

Hvis stress skal blive ved med at være godt, kræver det perioder ind imellem, hvor man giver plads til restitution. Kroppen har brug for hvile, for at komme tilbage i balance. Her skal hvile ikke nødvendigvis forstås helt bogstaveligt, for moderat motion kan være en nyttig metode til at få brændt nogle af de skadelige stresshormoner af.

Hvad er kuren mod stress?

Kost, motion og træning af tankevirksomhed (ex kognitiv terapi og mindfulnessøvelser) er nogle af de elementer, der er størst evidens for at have en effekt.  Et af de mest lovende forskningsprojekter er udført på Københavns Universitet, se forskerens praksis og bagvedliggende projekter her.

Ikke alle stressbehandlingsmetoder er lige gode

Det er i øvrigt et af de største problemer, når talen falder på stress: Du kan finde forslag til et hav af stressbehandlingsmetoder – og kun ganske få af dem har videnskabelig evidens bag sig. Den problemstilling gemmer jeg lige til en anden dag, men hav det i baghovedet, når du forsøger at finde en “kur”. Vær kritisk overfor, hvad kuren kan og hvilke kompetencer der ligger hos behandleren.

Hvad er det så for stresssymptomer, man bør holde øje med?

En af de djævelske ting ved stress er, at det kan udarte sig meget forskelligt fra den ene person til den anden. Det afhænger formentlig af, hvad man i forvejen er disponeret til.

Fysiske stress symptomer

Stress symptomer kan vise sig som “fysiske” lidelser, ofte forbundet med den her øgede mængde af fedt og sukker i blodbanerne. Det kan medføre åreforkalkning, blodpropper, sukkersyge, forhøjet blodtryk og meget andet.

Muskler og led reagerer også ofte med smerter, så mavepine, rygsmerter og ledsmerter kan være stress symptomer.

Immunforsvaret er i bund, hvilket kan betyde flere infektioner og større modtagelighed for vira. Derfor kan det eksempelvis være svært at slå en forkølelse ned.

Hør efter, når kroppen vil fortælle dig, at den er stresset

Noget af det du skal vide er, at hvis du ignorerer dine symptomer og fortsætter som om intet var hændt, så kommer der bare nogle der er værre. Kroppen råber højere og pludselig ligger du der med en blodprop eller noget der er endnu værre. Jeg har i min egen omgangskreds set lidt for slemme eksempler på,  hvad der sker når man overhører kroppens faresignaler. Man overlever ikke nødvendigvis.

Symptomer er ikke nødvendigvis tegn på stress

Men samtidig er det er vigtigt at gøre opmærksom på, at alle disse symptomer ikke nødvendigvis er relaterede til en arbejdsbetinget stress. Kroppen er givetvis stresset af et eller andet, men det behøver ikke være på grund af arbejdsbetingelser. Ubalance/stress kan opstå af mange grunde og det er ikke dem alle sammen der kan kureres med restitution. Nogle gange skal der mere drastiske medicinske behandlinger på banen.

Psykiske symptomer på stress

Stress falder ind under det vi kalder en mental lidelse.

Nogen af de mest normale symptomer på, at ens stress niveau har været for højt for længe er psykiske symptomer og adfærdsforandringer.

Stress går ud over humøret

Langvarig stress i kroppen kan gå ud over følelser og humør.  Glæden forsvinder, man kan opleve manglende lyst (fx til samvær, sex, hobbyer).

Man kan også opleve en øget tendens til at bekymre sig. man bliver mere træt (formentlig på grund af manglende søvn), hukommelsen bliver påvirket. Og så videre og så videre.

Der er med andre ord rigtig mange psykiske reaktioner, som kan skyldes langvarig stress.

Adfærden forandres, når man er stresset

Mange af disse psykiske forandringer vil komme til udtryk i en ændret adfærd. Man bliver mere anspændt/irriteret/utålmodig. Man kan trække sig fra sociale sammenhænge. Og det er jo for alvor her, at omgivelserne kan blive opmærksomme på, at der er noget galt.

Det er forskellene, der er synlige tegn på stress

Listen over stress symptomer er meget lang og er svært at gøre tilstrækkelig, for det afhænger af rigtig mange ting, hvordan din krop fremviser, at nu er stressniveauet altså for højt og/eller for langvarigt.

Du kan også læse meget mere om stresssymptomer på Arbejdsmiljoweb.dk og Mentalsundhed.dk

I store træk kan det siges, at du selv og dine omgivelser bør være opmærksom på, at noget er forandret ved din personlighed, din fremtoning, din måde at tænke på, din adfærd, eller hvordan det nu kommer til udtryk.

Når du ændrer dig, så KAN det være et tegn på langvarig stress. Det er vigtigt for mig at sige, at det ikke nødvendigvis ER et tegn. Men det kan være et faresignal, som bør tages alvorligt.

Hvad man så skal gøre, hvis man er for stresset?

Start med at læse nogle af de mange artikler, som allerede ligger herinde på Godt Arbejdsliv.

Læs eksempelvis om de uheldige konsekvenser ved, at en leder bliver stresset.

eller om, hvordan følelsen af uretfærdig behandling på jobbet kan medføre stress hos medarbejderne.

Søg flere artikler om stress i bloggen og køb eventuelt en af bøgerne: “Stop Stress – håndbog for ledere” (Andersen og Kingston 2o16) eller “Kort og godt om Stress”  (Ladegaard, Rasmussen og Netterstrøm 2017).

Det er et godt sted at starte med at stoppe din stress, inden den bliver et problem.

Det kan også betale sig at følge med på podcasten HR viden, som netop lige har udgivet sin anden podcast om emnet stress. Abonner på Itunes, i din podcast app eller lyt til dem på Hrviden.dk

 

God arbejdslyst og

– Bettina Prühs

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Jeg er ikke en robot: