Sådan sparer du mange penge på medarbejdernes sygefravær

succesberedskab

Det er egentlig meget enkelt: sæt fokus på at forebygge sygefraværet, dermed kan du og din virksomhed spare rigtig mange penge i tabt arbejdsfortjeneste.

I stedet for at koncentrere sig om, hvad virksomheden skal stille op hvis (når) en medarbejder bliver sygemeldt, så er det afgørende for bundlinjen, at man også koncentrerer sig om at undgå, at situationen overhovedet opstår.

Symptombehandling af stress og sygefravær er en dårlig investering

Et sygefravær hos en medarbejder kan have store økonomiske og menneskelige omkostninger.

Alligevel ses der en tendens til, at virksomheder efterhånden er blevet rigtig dygtige til at have sundhedsforsikringer og behandlingstilbud parat, hvis en medarbejder får ondt i ryggen, kommer til skade eller bliver mentalt syg af arbejdsbelastninger.

Der skrives procedurer og planer for, hvor lang tid den sygemeldte skal være sygemeldt, før lederen igen tager kontakt til den sygemeldte, hvornår man skal påbegynde en TTA (tilbage til arbejde) proces og alt det andet man kan gøre, for at gøre sygefraværet kortvarigt.

Men langt de fleste procedurer koncentrerer sig om at behandle symptomer. I stedet for at undgå problemet i første omgang.

Det kan ikke betale sig, men er tilsyneladende alligevel den vej, de fleste virksomheder vælger at gå.

Selvfølgelig skal man OGSÅ behandle symptomerne, men det er bare en dårlig investering, hvis man nøjes med det.

Hvorfor forebygger vi ikke bare stress og sygefravær?

Jeg deltog for nyligt i en debat med en af forfatterne til en ny stressbog henvendt til ledere.

Vi spekulerede blandt andet over, hvorfor al den snak om stress de seneste år, ikke har resulteret i at vi har fået knækket kurven, som tværtimod ser ud til at fortsætte uhindret opad.

En af forklaringerne er givetvis, at det er langt mere kompliceret at forebygge stress og sygefravær, end det er at håndtere situationen, når stress og/eller sygefravær er opstået.

Men når det nu er en rigtig god business case at lægge sine investeringer i forebyggelse fremfor håndtering (COWI viste i en nylig undersøgelse, at en effektiv arbejdsmiljøintervention betaler sig hjem mere end 2 gange, læs om ROI af arbejdsmiljøinvesteringer i indlægget Investeringer i arbejdsmiljøet betaler sig )

Hvad afholder så virksomhederne fra at lave disse gode investeringer?

Forebyggelse kræver et mangesidet fokus

Problemet er formentlig, at hvis man skal forebygge stress og/eller sygefravær, så kan man ikke nøjes med at behandle den enkeltes tilgang til sit arbejde, give individet værktøjer til at håndtere sin stress, sikre holdbar opgaveorganisering eller en sund arbejdskultur. Man er nødt til at gøre det hele på en gang.

Og at fokusere på mange ting samtidig, er ikke at fokusere.

Hvilket sikkert er den mekanisme der får mange til at kigge mod sygefraværshåndteringen. For den er dejlig konkret med mange praktiske processer og værktøjer. Det er alt anden end ukompliceret, men da trods alt kun et enkelt sted man skal kigge hen.

Spar penge ved at rumme kompleksitet

Der er bare ingen vej uden om: som virksomhed, der gerne vil spare penge ved at undgå, at medarbejdernes arbejdsevne går i stykker, er man nødt til at gå ind i det komplekse felt der hedder medarbejder og virksomhedsniveauer -indre og ydre påvirkninger.

Martini et al. har illustreret kompleksiteten fortrinligt i deres stress-arena model:

Fra Lederens stresshåndbog af Martini, Krarup og Tøttrup (2017), hentet fra artiklen “Stop abelegen og tag ansvar for en helhedsorienteret stressindsats“,  lederne.dk

En robust organisation rummer kompleksitet i forebyggelse, håndtering og tilpasning

Lige meget hvordan jeg med årene har forsøgt at illustrere, hvad organisatorisk robusthed indebærer, så skal der gøres plads til mange parametre.

Det gælder også på forebyggelsesdelen. En robust virksomhed har også denne kompetence til at rumme kompleksitet i det element der hedder forebyggelse. Samtidig med, at den rummer kompleksiteten i sygefraværshåndtering.

Man er nødt til både at koncentrere sig om forebyggelse og at kunne håndtere hvis (når) der opstår sygefravær.

Der er bare ingen vej udenom, hvis I gerne vil spare penge på sygefraværet ved at bevare sunde og arbejdsdygtige medarbejdere og sikre en arbejdsplads, der tilpasser sig løbende til en foranderlig virkelighed.

Hvis du vil vide mere om, hvordan I bedst kan forebygge sygefravær og/eller stress, er du altid velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende snak.

1 svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Har du læst blogindlægget på Godt Arbejdsliv: Sådan sparer du mange penge på medarbejdernes sygefravær […]

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Jeg er ikke en robot: