Stress er mere end pres

Er vi mere belastede og stressede end tidligere? Det flyver i hvert fald rundt med statistiske "beviser" på, at det er tilfældet hos medarbejderne (særligt i det offentlige) i dag. Der er mere pres på Det er muligvis sandt, at de er mere…
mobning på jobbet

Når omgangstonen bliver for rå

Flere artikler har på det seneste beskrevet, hvordan mobning er et stigende problem på arbejdet. Se eksempelvis Ugebrevet A4 arbejdsliv. Men det er næppe kun akademikerne der har problemer med omgangstonen i det daglige. Når arbejdstonen…
sygemelding

Når medarbejderen stadig er syg

Med en syg medarbejder, skal du som leder  vide, hvordan man navigerer, når der modtages en sygemelding. En sygemeldingsproces tilbage til jobbet Nogle sygemeldinger varer desværre mere end bare et par dage, hvilket stiller krav til lederens…

Robusthed skal være et organisatorisk  kendetegn

Robusthed er et af de mest brugte ord i jobannoncer for tiden. Der søges medarbejdere, der ikke går ned med stress, men som kan håndtere et hårdt psykisk arbejdspres i hverdagen. Som stressforfatteren Milsted ganske rigtigt siger, er det…

Er du klædt på til, at din medarbejder sygemeldes?

Når en medarbejder sygemeldes, er det ofte op til vedkommendes leder at gennemskue, hvordan sygemeldingen skal håndteres. En kompetence der sjældent er fokus på at udvikle og vedligeholde. Lederens opgave ved en sygemelding Man skal først…
bliver vi syge af at arbejde?
,

Bliver vi syge af at arbejde?

 Jeg undrer mig over, hvorfor der er et stigende antal danskere, der bliver syge på grund af stress. Den hyppigste forklaring jeg hører, når man er blevet syg af stress er, at arbejdet er for hårdt og for krævende. Hvordan kan…